Przejdź do treści
Jak wygląda „życie” autokaru linii Sindbad?

Jak wygląda „życie” autokaru linii Sindbad?

sindbad1Nie myślimy o autokarach wygodnych, czystych i bezpiecznych – traktujemy je jak oczywistość. A przecież wiele osób ciężko pracuje, by utrzymać pojazd w znakomitym stanie. Jak wygląda „życie” autokaru przed podróżą i po niej? Zapytaliśmy o to linię Sindbad.

Kluczowa decyzja

Na świecie działa kilkudziesięciu producentów autokarów. Jak wybierana jest marka i model pojazdu, który zasili flotę przewoźnika? Monika Guzikowska z linii Sindbad wyjaśnia, że decyzja zapada po przeanalizowaniu różnych modeli autokarów – pod kilkoma względami.

Istotny jest komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów, ale także wpływ, jaki autokar wywiera na środowisko. Czy emisja spalin nie jest zbyt wysoka? Jak dużo paliwa zużywa autokar na stukilometrowym odcinku drogi? Pojazdy są dobierane także z uwzględnieniem tego, jak wielu pasażerów mogą przewieźć. Autokary o różnej pojemności są wykorzystywane nie tylko na różnych trasach, ale także na tych samych połączeniach, ale w różnych dniach tygodnia czy godzinach, bowiem każdy z tych czynników ma wpływ na liczbę pasażerów.

Sindbad od lat zaopatruje się w autokary Setra, które obecnie stanowią 95 proc. całej floty przewoźnika. Pojazdy są produkowane w niemieckiej fabryce w Neu-Ulm, skąd jadą bezpośrednio do siedziby Sindbada. Na pokładzie mieści się od 49 do 70 pasażerów. Autokary są wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Co więcej, zostały wyróżnione nagrodą Blue Angel za bardzo niską emisję spalin.

Pierwszy kontakt

Po odebraniu autokaru kierowcy mają czas, by zaznajomić się z nim przed wyruszeniem w trasę. Organizowane są szkolenia m.in. z bezpiecznej jazdy i wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Przykładowo: w ubiegłym roku kierowcy uczyli się jeździć ekonomicznie, wykorzystując możliwości automatycznej skrzyni biegów. Szkolenie objęło także bezstresowe techniki jazdy, które poprawiają bezpieczeństwo na drodze.

Gdy kierowcy uczą się korzystać z nowych rozwiązań, autokary są „ubierane” w barwy Sindbada. Każdy pojazd posiada charakterystyczne firmowe malowanie, aby pasażerowie mogli rozpoznać go z daleka.

Na trasę!

Przed pierwszym i każdym kolejnym kursem autokar przechodzi staranny przegląd. Sprawdzany jest zarówno stan techniczny pojazdu, jak i jego wyposażenie. Czy na pokładzie znajdują się zimne i ciepłe napoje dla pasażerów? Czy wystarczy wody, mydła albo ręczników? Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik.

Jednocześnie kierowcy i piloci przygotowują się do wyjazdu, zakładając stroje służbowe: białą koszulę i garnitur z firmowymi emblematami. Pilot upewnia się, że ma pod ręką materiały dla pasażerów, np. druk potrzebny do przewozu osoby małoletniej czy wniosek o wydanie Karty Stałego Klienta.

W trakcie jazdy kierowcy notują wszelkie uwagi związane z działaniem autokaru, które po zakończeniu przejazdu zostaną przekazane obsłudze technicznej. Problemy są natychmiast sprawdzane i usuwane. Po każdym kursie autokar jest sprzątany i przygotowywany do kolejnej podróży.

Koniec służby

Przychodzi chwila, kiedy autokar kończy służbę. Każdy przewoźnik ma własne standardy dotyczące czasu eksploatacji. Sindbad nie trzyma pojazdów zbyt długo – średni wiek autokarów linii wynosi trzy lata. Każdego roku starsze modele są wycofywane, a na ich miejsce trafiają nowe autokary, często z nowszym wyposażeniem, np. z bardziej zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. I znów zaczyna się cykl szkolenia, malowania, wdrażania i regularnego wykorzystywania na trasach międzynarodowych.

Co dzieje się ze starymi autokarami? Najczęściej są odsprzedawane – np. małym, prywatnym firmom, oferującym wynajem autokaru na terenie miasta czy województwa. Pojazdy wciąż są bowiem w dobrym stanie i na krótszych trasach mogą służyć jeszcze przez wiele lat.

* * *

Bilety autokarowe Sindbad kupisz w najniższych cenach w serwisie BiletyAutokarowe.pl. Ze względu na duże zainteresowanie przewozami w okresie wakacyjnym zachęcamy do składania rezerwacji z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.